Lakiery zastosowane na samochodach

Samochody pokrywane są w lakierniach fabryk motoryzacyjnych podkładem, powłoką antykorozyjną i właściwym lakierem. Istnieje kilka rodzajów lakierów – matowy, perłowy, metaliczny. Z uwagi na skład wyróżnia się lakiery wodne i akrylowe.

Kiedy samochód wyjeżdża z linii produkcyjnej i trafia do salonu firmowego bądź salonu dealera, wygląda zwykle nienagannie. Jego lakier lśni tak, że spokojnie można się w nim przejrzeć jak w lustrze. Wraz jednak z upływem czasu i eksploatacją, na lakierze pojawiają się drobne ryski, obtarcia, czy inne ubytki, które psują efekt wizualny. Jak sprawić  zatem, żeby lakier naszego auta zawsze błyszczał? Są na to odpowiednie sposoby.

Metody, które można samemu zrealizować na błyszczące auto

Każdy kierowca chciałby, aby jego samochód wyglądał jak najlepiej w każdej sytuacji. Można do tego doprowadzić, starannie myjąc i zabezpieczając każdorazowo karoserię auta, czyniąc ją w ten sposób odporną na negatywne działanie czynników zewnętrznych. Dzięki temu auto będzie lśniło i wolniej będzie się brudzić.

oldtimer 1211920 1920 1024x683

Mycie samochodu

Przed rozpoczęciem polerowania i woskowania karoserii pojazdu, najpierw trzeba ją doprowadzić do odpowiedniego stanu. Oznacza to dokładne, staranne mycie nadwozia samochodu. Rozpoczynajmy je zawsze od dachu, a następnie będziemy przechodzić do niższych partii – drzwi, czy dolnych części nadwozia i krawędzi nadkoli.

Przy myciu ręcznym pierwszym krokiem, jaki powinniśmy wykonać, będzie dokładne spłukanie piasku i kurzu z całego nadwozia, co zapobiegnie porysowaniu lakieru. Najlepiej to zrobić z wykorzystaniem myjki wysokociśnieniowej. Jeśli nie posiadamy jej we własnym garażu, to rozwiązaniem będzie wybór myjni samoobsługowej, która na pewno w taką myjkę będzie wyposażona. Następnie myjemy nadwozie ciepłą wodą z szamponem samochodowym i spłukujemy pianę czystą wodą. Pamiętać należy o jak najczęstszym płukaniu gąbki, aby nie rozmazywać po szybach czy karoserii pojazdu brudu. Na końcu zajmujemy się myciem felg, progów i rury wydechowej. Końcowy efekt poprawimy, jeśli na koniec wytrzemy do sucha lakier.

Mocno wżarte w lakier zabrudzenia usuwa się pocierając go glinką. Click To Tweet

W ten sposób zlikwidujemy resztki wosku i żywicy.

Polerowanie

W momencie solidnego wyczyszczenia lakieru, wszystkie rysy i uszkodzenia karoserii stają się doskonale widoczne gołym okiem. Niedoskonałości pojawiają się wraz z upływem czasu, a powłoka lakieru zaczyna blaknąć. Drobnych i płytkich rys można się pozbyć dzięki wykorzystaniu pasty polerskiej lekkościernej lub mleczka polerskiego. Polerowanie pojazdu usunie drobne zadrapania.

Po spolerowaniu spłowiałej warstwy lakieru trzeba jeszcze zabezpieczyć karoserię przed wpływem szkodliwych czynników atmosferycznych i mechanicznych. Warstwę ochronną nanosi się wyłącznie na bardzo dobrze wyczyszczoną powierzchnię lakieru.

Woskowanie pojazdu

Przed przystąpieniem do woskowania nadwozia, należy solidnie zabezpieczyć wszystkie części wykonane z plastiku. One nie nadają się do woskowania. Następnie nanosimy preparat woskujący na lakier przy użyciu specjalnego aplikatura albo po prostu szmatki, najlepiej wykonanej z mikrofibry. Ważne jest, aby nie nakładać od razu wosku na całą powierzchnię nadwozia. Najpierw nanosimy go na jeden element, a następnie ścieramy i przechodzimy do kolejnego.

Firmy zajmujące się pielęgnacją aut

Jeśli nie chcemy samemu zająć się woskowaniem i polerowaniem swojego auta, zawsze możemy skorzystać z usług licznych firm zajmujących się pielęgnacją samochodów. Wśród nich można wymienić:

  • studiopielegnacjiaut.pl – w swojej ofercie firma posiada usługę odświeżania lakieru, która obejmuje mycie karoserii, usuwanie zanieczyszczeń, oczyszczanie lakieru przez glinkowanie, polerowanie lakieru, ręczne nakładanie wosku, czyszczenie i konserwację zewnętrznych elementów plastikowych lub chromów. Kosztu usługi wynosi od 250 zł wzwyż.
  • pielegnacjaaut.pl – firma posiada pakiet „car shine” obejmujący lekkie odświeżenie lakieru. Polega to na szybkim, jednofazowym polerowaniu mechanicznym, co pozwala usunąć lekkie zmatowienia i drobne ryski. Lakier zabezpieczony jest powłoką wosku. Auto jest myte, usuwane są przywarte do niego zabrudzenia. Zabieg trwa od 6 do 8 godzin i jego koszt wynosi od 649 zł wzwyż.
  • autospa-lodz.pl – pakiet VP auto SPA obejmuje mycie karoserii, progów drzwi i bagażnika, hydrowosk i odkurzanie dywaników, mycie szyb, czyszczenie wnętrza, nałożenie twardego wosku na lakier, nabłyszczanie opon i plastików itd. Koszt to od 250 do 300 zł. Natomiast renowacja lakieru kosztuje od 400 zł wzwyż.
  • supershine.pl – usługi wyceniane są przez firmę indywidualnie, ale przy ochronie lakieru wosk z carnauba kosztuje 150 zł, powłoka polimerowa – 300 zł, powłoka kwarcowa 800 zł, zaś ceramiczna ochrona lakieru od 1200 do nawet 4000 zł. Renowacja lakieru dokonywana jest w cenie od 300 do 1200 zł.
  • www.galeriaczystosci.pl – pakiet VIP w tej firmie obejmujący mycie, kompleksowe czyszczenie pojazdu, pranie tapicerki lub czyszczenie i konserwację skór oraz woskowanie ręczne kosztuje od 190 do 300 zł, w zależności od wielkości samochodu. Natomiast poszerzenie pakietu VIP o polerkę lakierniczą wiąże się ze zwiększonym kosztem rzędu od 430 zł do 700 zł.

Metody na błyszczące auta wykonywane przez firmy

Firmy profesjonalnie zajmujące się myciem, konserwacją i zabezpieczaniem lakieru samochodowego wykorzystują do tego celu różne metody. Jedną z nich jest polerowanie mechaniczne, z wykorzystaniem specjalnych narzędzi, czy woskowanie automatyczne.

Można też wykorzystać coraz bardziej popularną metodę autodetalingu. Click To Tweet

Polega ona na wykonaniu pełnej gamy zabiegów naprawczych i pielęgnacyjnych, które mają na celu przywróceniu samochodowi wyglądu zbliżonego do fabrycznego.  Warsztaty auto detalingu mają kompleksową ofertę dla swoich klientów. Firmy tego rodzaju proponują renowację nadwozia, która rozpoczyna się od dokładnego umycia całego auta, zarówno powierzchni widocznych z zewnątrz, jak i wszelkiego rodzaju zakamarków i szczelin. Dopiero po gruntownym umyciu auta można ocenić jego realny stan. Później dokonywana jest weryfikacja stanu powłoki lakierniczej. Mierzona jest jej grubość i oceniany stan rys i obtarć. Pozwala to na poprawny dobór kolejnych środków pielęgnacyjnych.

Przed przystąpieniem do polerowania i woskowania lakieru, wszelkie plastikowe i chromowane elementy są oklejane, aby nie zostały uszkodzone maszyną polerską.

Właściwa renowacja lakieru rozpoczyna się od potraktowania karoserii wodnym papierem ściernym, aby usunąć większość głębokich zarysowań. Następnie powtórnie poleruje się nadwozie z wykorzystaniem krążka wykonanego z wełny oraz ściernej pasty. Później cały lakier jest poddawany pracy urządzenia polerskiego. Następnie ręcznie usuwa się mikrozarysowania lekkościerną pastą. Ostatnią fazą jest nabłyszczanie samochodu, z zastosowaniem nabłyszczającej pasty wykańczającej. Po polerowaniu lakier jest odtłuszczany i zabezpieczany, m.in. woskiem na bazie carnauby.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 7 Średnia: 3.6]