Bardzo wiele elementów układu hamulcowego ulega eksploatacyjnemu zużyciu, dlatego też niezbędna jest regeneracja tarczy i zacisku hamulca. Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla wszystkich tych osób, które nie mają zielonego pojęcia na czym polega regeneracja, kiedy jest tak naprawdę potrzebna i co najważniejsze, ile kosztuje.
Regeneracja tarcz hamulcowych od a do z
Jeżeli podczas hamowania pojazd wpada w drgania, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że tarcze hamulcowe są zużyte. W wielu przypadkach zamiast wymiany starych tarcz na nowe wystarczy jedynie ich profesjonalna regeneracja. Przy wymianie klocków praktycznie każdy producent tarcz hamulcowych zaleca także ich wymianę. Z teoretycznego punktu widzenia co 30.000 km należałoby przygotować się na wydatek rzędu 400-900 zł.
Z praktycznego punktu widzenia przy normalnej eksploatacji oryginalny komplet tarcz hamulcowych może wytrzymać nawet 60.000 km. Aby stare tarcze zapewniały satysfakcjonującą skuteczność hamowania, przed założeniem nowych klocków warto dokonać ich regeneracji, która w dużym skrócie polega po prostu na przeszlifowaniu ich powierzchni roboczej. Koszt takiej usługi to wydatek od 50 do 150 zł.
Jaki warsztat wybrać?
Regeneracja tarcz hamulcowych wcale nie jest zadaniem takim prostym, jakby to mogło wydawać się na pierwszy rzut oka, dlatego też warto skorzystać z pomocy doświadczonych warsztatów. Godne polecenia są przede wszystkim te firmy, które posiadają nowoczesny sprzęt umożliwiający precyzyjne szlifowanie tarcz hamulcowych bez potrzeby demontowania ich z piasty. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż w ten sposób skutecznie niweluje się zarówno wszelkie nierówności tarczy, jak i również bicie osiowe piasty i tarczy podczas hamowania.
Warto wspomnieć także i o tym, że dzięki specjalistycznemu szlifowaniu tarcz można znacząco zwiększyć ich żywotność i co najważniejsze, zwiększyć skuteczność hamowania po wymianie starych klocków. Szlifowanie doskonale się sprawdzi, gdy jest wykrzywiona piasta, albo gdy tarcze są wykrzywione i mają powierzchniowo zmieniony współczynnik tarcia. Problem ten bardzo często pojawia się na przykład w wyniku przegrzania miejscowego tarcz.
Zacisk hamulca – co warto wiedzieć
Przy okazji czyszczenia tarcz i klocków hamulcowych warto zwrócić uwagę także na stan zacisków hamulcowych, które odgrywają ważną rolę. Bardzo mało kierowców zdaje sobie sprawę z tego, ale to właśnie zacisk hamulca jest jednym z najważniejszych elementów całego układu hamulcowego. Podczas wieloletniej eksploatacji pojazdu zaciski hamulcowe poddawane są bardzo trudnym warunkom. Mowa tutaj przede wszystkim o niesprzyjającej wilgoci, zmianie temperatur i wszelkim zanieczyszczeniom.
Regeneracja zacisków jest o wiele tańszym rozwiązaniem niż zakup nowego zestawu, dlatego też coraz więcej osób korzysta z jej dobrodziejstwa. Warto wspomnieć także i o tym, że profesjonalnie przeprowadzona regeneracja oferuje praktycznie takie same parametry jak zakup nowych zacisków. Podczas regeneracji wymienia się wyłącznie elementy ruchome, które ulegają zużyciu. Sam zacisk nie ulega uszkodzeniu, dlatego też może służyć przez kolejne lata.
Zaciski najlepiej sprawdzać przy każdej wymianie tarcz i klocków. Koszt regeneracji zacisków nie jest zbyt wysoki, dlatego też warto przeprowadzać regenerację regularnie, dzięki czemu będzie można zachować pełną sprawność układu hamowania.
Czy warto korzystać z regeneracji?
W dzisiejszych czasach bardzo wielu kierowców zadaje sobie jedno proste pytanie – czy warto regenerować zaciski hamulcowe? Jak powszechnie wiadomo, podczas jazdy autem czas hamowania odgrywa kluczową rolę, dlatego też w trosce o własne bezpieczeństwo warto zadbać o to, aby układ hamowania nigdy nie zawiódł nas w najmniej spodziewanym momencie.
Podsumowanie
Regeneracja tarcz i zacisków hamulcowych to inwestycja, która bardzo szybko się zwróci. Według najnowszych statystyk regeneracja jest nawet o połowę tańszym rozwiązaniem niż zakup nowych elementów wraz z wymianą. Warto wspomnieć także i o tym, że regeneracja ma także wymiar ekologiczny.
Wasze komentarze