Rdza na samochodzie to problem nie tylko estetyczny. Korozja prowadzi do niszczenia karoserii i innych elementów auta, sprawiając, że obniża się zarówno żywotność, jak i sprawność pojazdu. Zaniedbany samochód, w znacznym stopniu pokryty rdzą, to zagrożenie dla kierowcy, współpasażerów i innych uczestników ruchu – nie wiadomo, kiedy taki pojazd odmówi posłuszeństwa. Nie można zapominać też, że wartość skorodowanego auta znacznie spada i praktycznie uniemożliwia sprzedanie samochodu z zyskiem.

Przyczyny powstawania korozji na samochodzie

Rzadko kiedy rdza na samochodzie ma jedną przyczynę. Zazwyczaj korozja pojawia się w wyniku połączenia co najmniej dwóch z trzech niżej wymienionych czynników.

Uszkodzenia mechaniczne

Rdza na samochodzie może pojawić się w związku z uszkodzeniami mechanicznymi powstałymi na powierzchni pojazdów. Oczywiście najczęściej korozja rozwija się w wyniku ubytków powstałych na karoserii – rozmaitych rys, zarysowań, odrapania lakieru. Uszkodzenia tego typu mogą powstawać w rozmaitych okolicznościach i nie muszą być winą nieuwagi czy niskich kompetencji kierowcy. Rdza na samochodzie bywa bowiem pokłosiem rozmaitych, mniejszych i większych kolizji, obicia naszych drzwi przez drzwi innego auta na parkingu czy też uderzeń kamieni i żwiru o powierzchnię karoserii (do których dochodzi podczas jazdy samochodem po bezdrożach, górskich ścieżkach czy chociażby nieutwardzonych ulicach).

Wilgoć

Aby rozwinęła się rdza, niezbędne jest działanie wilgoci na samochód. Źródła wilgoci mogą być bardzo różne. Najczęściej związane są one z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi – ulewnymi deszczami, wpływem śniegu czy błota. Pod wpływem kontaktu z wodą metal samochodu utlenia się, co prowadzi z kolei do powstawania rdzy. Korodowanie z udziałem wilgoci odbywa się bardzo szybko i może zacząć się od niewielkiego, wręcz niezauważalnego ubytku. Zwłaszcza opady deszczu sprawiają, że rdza w dużym tempie rozprzestrzenia się i atakuje kolejne elementy.

Zanieczyszczenia różnego typu

Nie tylko śnieg czy błoto mają negatywny wpływ na kondycję samochodu i sprawiają, że rdza rozszerza się, obejmując coraz większą powierzchnię samochodu. Także wszelkie zanieczyszczenia mają podobne działanie. Kurz, brud znacznie przyspiesza korodowanie auta. Podobne działanie ma sól drogowa, dlatego tak istotne jest dokładne czyszczenie auta po zimie.

rdza na samochodzie przyczyny usuwanie 2

Sposoby na pozbycie się rdzy na samochodzie

Wybierając sposób, za pomocą którego pozbędziesz się rdzy z powierzchni samochodu, pamiętaj o jednej podstawowej zasadzie – skorodowana warstwa musi zostać usunięta całkowicie, w przeciwnym wypadku już po krótkim czasie zauważysz ponowne ślady rdzy na lakierze Twojego samochodu.

Płynny zmywacz

Powinieneś dostać go w większości sklepów motoryzacyjnych. Przydaje się zwłaszcza w przypadku pierwszych oznak rdzy. Za pomocą płynnego zmywacza szybko i nieinwazyjne usuniesz niewielki nalot. To środek chemiczny, warto więc odpowiednio przygotować się do jego aplikacji. Jeżeli planujesz pozbycie się skorodowanej warstewki za pomocą płynnego zmywacza, przygotuj rękawice bezpieczeństwa i pędzelek, który pozwoli Ci równomiernie rozprowadzić preparat.

Papier ścierny

Niekiedy nalot jest na tyle trudno dostępny lub nawarstwiony, że wymaga bardziej zdecydowanej interwencji. Papierem ściernym w mechaniczny sposób usuniesz rdzę z powierzchni samochodu. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu bardzo dogłębnie pozbędziesz się nieestetycznych śladów korozji – papier ścierny pozwala na starcie rdzy aż do zdrowej blachy.

Szlifierka

Szlifowanie za pomocą szlifierki sprawdza się zwłaszcza wtedy, kiedy rdzawy nalot nie dość, że pokrywa lakier gruba warstwą, to jeszcze tworzy pęcherzyki. Do szlifowania warto wykorzystać tzw. szlifierkę oscylacyjną – umożliwi ona pozbycie się naprawdę dużych ognisk korozji.

Kwas fosforowy

To środek, który warto wykorzystać po pozbyciu się rdzy za pomocą szlifierki. Dzięki niemu pozbędziesz się najdrobniejszych śladów rdzy i będziesz miał pewność, że Twój lakier samochodowy nie ulegnie zbyt szybko ponownej korozji.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 0 Średnia: 0]