Wątpliwa jakość nawierzchni na polskich drogach sprzyja ,,łapaniu gumy”. Każdy kierowca, nawet jeśli jeszcze nie doświadczył takiej sytuacji, zapewne będzie musiał się z nią zmierzyć. W naszym poradniku opisujemy krok po kroku co zrobić, aby poradzić sobie ze zmianą koła. Czynność ta nie jest zbyt skomplikowana, a z naszą pomocą koło wymieni nawet początkujący, niewprawny kierowca.
Czego potrzebujesz, aby zmienić koło?
Niestety, koła nie da się wymienić ,,od ręki” – potrzebne jest do tego przygotowanie, w szczególności zaś – zgromadzenie kilku niezbędnych rzeczy. Warto mieć je w aucie podczas każdej podróży, by w razie awaryjnej sytuacji móc podjąć działanie.
Aby wymienić koło, potrzebujesz:
- koła zapasowego (inaczej nazywanego dojazdówką),
- klucza do kół oraz specjalnej nasadki (przydatnej do odkręcania śrub zabezpieczających),
- lewarka,
- kamizelki odblaskowej,
- trójkąta ostrzegawczego.
Jak wymienić koło w samochodzie – poradnik krok po kroku
Poniżej znajdziesz dokładne wskazówki dotyczące właściwego etapu pracy. Stosując się do nich, samodzielnie, w pełni poprawnie wymienisz koło.
1. Zadbaj o bezpieczeństwo
To bardzo ważne. Nie przystępuj do wymiany koła natychmiast, na środku drogi. Najlepiej będzie, jeśli zjedziesz na parking bądź ustawisz samochód na poboczu. Boisz się, że jazda z pękniętą oponą zniszczy koło? Nie martw się – te kilka metrów przejechanych metrów nie wpłynie znacząco nawet na stan samej opony.
Jeżeli w pobliżu nie ma żadnego bezpiecznego miejsca, w którym mógłbyś ustawić samochód, możesz wymienić koło na drodze. Pamiętaj tylko o niezbędnych środkach ostrożności. Ustaw za pojazdem trójkąt ostrzegawczy, aby nadjeżdżający kierowcy mogli odpowiednio wcześnie zareagować i ominąć Twój unieruchomiony pojazd. Dobrym pomysłem jest również postawienie lampy z pulsującym światłem.
2. Zabezpiecz samochód
Kiedy już Twój samochód znajdzie się w bezpiecznym miejscu, musisz go dodatkowo unieruchomić – dopiero zabezpieczenie przed poruszaniem się pojazdu pozwoli Ci przystąpić do pracy. Aby to zrobić, podłóż kamienie bądź specjalne kliny pod koła na tej osi pojazdu, która nie będzie podnoszona. Następnie wyciągnij z bagażnika rzeczy niezbędne do dalszej pracy – koło zapasowe, klucz do kół i podnośnik.
3.Poluzuj śruby
Zanim podniesiesz samochód, powinieneś poluzować śruby mocujące koło. W przeciwny przypadku odkręcenie koła (już po podniesieniu samochodu) może okazać się niemożliwe. Poluzowanie śrub jest tym etapem wymiany koła, który może okazać się najbardziej kłopotliwy. Często śruby są zabezpieczone. Niektórzy kierowcy radzą sobie z tym problemem, używając specjalnych preparatów, przykładowo WD40. Inni mają w samochodzie rurkę, pozwalającą przedłużyć rączkę klucza. Dość niestandardowym rozwiązaniem jest polanie śrub… coca-colą. Kiedy w końcu uda Ci się poluzować śruby, pamiętaj o zaciągnięciu hamulca ręcznego.
4. Podnieś samochód
Gdy już poluzujesz (ale nie odkręcisz!) śruby, przystąp do podnoszenia samochodu. Ramię podnośnika (lewarka) wsuń w wyznaczone miejsce na progu auta i zacznij powoli kręcić. Zwróć uwagę na to, czy auto podnosi się równomiernie.
5. Załóż zapasowe koło
Wykręć wcześniej poluzowane śruby i zdejmij uszkodzone koło. Następnie załóż koło zapasowe, pamiętając o jego starannym przykręceniu ,,na krzyż” (czyli wkręceniu śrub znajdujących się po przekątnej).
6. Opuść samochód
Powoli opuść samochód i dokręć śruby zabezpieczające koło. Schowaj uszkodzoną oponę do bagażnika. Usuń trójkąt ostrzegawczy i lampę, jeśli wymiana koła miała miejsce na drodze.
7. Sprawdź ciśnienie w oponach
Kiedy już uporasz się z wymianą koła, zrób jeszcze jedno – podjedź na stację benzynową i skontroluj ciśnienie we wszystkich oponach. Gdy upewnisz się, że wszystko jest w porządku, możesz ruszać w dalszą podróż.
Co po wymianie koła?
Wymiana koła nie jest ostatnią czynnością, którą powinniśmy wykonać w przypadku złapania gumy. Click To Tweet Uszkodzone koło należy koniecznie oddać do naprawy w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym. Szczególnie zadbajmy o to, jeśli nasza zapasówka różni się (choćby minimalnie) rozmiarami od pozostałych kół (w samochodach coraz częściej można spotkać się z tzw. kołami dojazdowymi o mniejszej średnicy i szerokości niż standardowe produkty).
Wasze komentarze