Płyn do spryskiwaczy większości właścicieli pojazdów wydaje się mało istotny. Okazuje się jednak, że nie wystarczy co jakiś czas uzupełnić poziomu tego płynu eksploatacyjnego, aby móc cieszyć się czystymi szybami. Płyn do spryskiwaczy musi być odpowiedniej jakości, aby nie pozostawiać na szybach samochodowych zacieków. Jest to kwestia nie tylko estetyki – brudne szyby znacznie ograniczają widoczność w czasie jazdy, a także wpływają na obniżenie komfortu prowadzenia pojazdu, co może przełożyć się na generowanie potencjalnych zagrożeń podczas poruszania się po drodze.
Dlaczego nie warto kupować najtańszego płynu do spryskiwaczy?
Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, czy na zakupie płynu do spryskiwaczy można zaoszczędzić, podpowiadamy – można, ale nie warto. Nie oznacza to, że konieczny jest wybór produktów z najwyższej półki. Należy jednak, podejmując decyzję o zakupie, zwracać uwagę na skład artykułu oraz jego właściwości.
Najtańsze płyny do spryskiwaczy mają znacznie gorszy skład, niż droższe produkty. Przede wszystkim znajduje się w nich mniej substancji czynnych, co przekłada się na mniej efektywne działanie. Co więcej, produkty w najniższych cenach mogą zawierać domieszki substancji negatywnie wpływające na kondycję naszego samochodu – niszczące karoserię bądź szyby. Prawdziwą skrajnością jest dodatek metanolu, który można znaleźć w najtańszych artykułach. Tego rodzaju płyny do spryskiwaczy stanowią bezpośrednie zagrożenie dla naszego zdrowia – metanol paruje, a dodatkowo przedostając się także przez skórę, wywołuje oparzenia, wymioty czy zawroty głowy. Nie trzeba dodawać, jak niebezpieczne są to symptomy, zwłaszcza w przypadku osoby, która siedzi za kółkiem.
Markowe płyny do spryskiwaczy – warte swojej ceny?
Markowe płyny do spryskiwaczy faktycznie mają bardzo dobry skład. Click To Tweet Czy jednak warte są swojej ceny? Nie zawsze. Tak, jak nie należy ryzykować, kupując najtańszy, pochodzący z niepewnego źródła płyn do spryskiwaczy, tak samo nie warto przepłacać, inwestując w produkt, którego główną składową ceny stanowi prestiż marki. Przede wszystkim należy kupować płyn do spryskiwaczy mądrze, czytając jego skład i wybierając produkt z zaufanego źródła (tylko wtedy zyskamy gwarancję, że to, co jest opisane na etykiecie, pokrywa się z zawartością butelki).
Na co zwrócić uwagę, kupując płyn do spryskiwaczy?
Jak zatem wybrać mądrze, kupując produkt, którego stosunek ceny do jakości jest satysfakcjonujący? Warto poszukać wśród płynów ze średniej półki, pamiętając o tym, że dobry artykuł nie będzie najtańszy, zaś markowy produkt, choćby najlepszy, można z powodzeniem zastąpić płynem o podobnym składzie.
Normy bezpieczeństwa
Normy dla płynu do spryskiwaczy określa Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Dobry produkt musi posiadać znak bezpieczeństwa B bądź certyfikat Instytutu Transportu Samochodowego. To minimum – płyn, który nie spełnia tych wytycznych, nie działa skutecznie, może też szkodzić samochodowi i naszemu zdrowiu.
Kwestia wydajności
Wydajność zależy od wspomnianej już zawartości czynnych substancji czyszczących. Click To TweetPamiętajmy, że zakup tańszego produktu nie będzie oznaczał oszczędności, jeśli okaże się, że aby wyczyścić szybę, musimy zastosować podwójną, a nawet potrójną dawkę płynu.
Płyny zimowe i letnie
Wielu kierowców nie zmienia płynu do spryskiwaczy, kiedy nadchodzi chłodniejsza pora roku. To duży błąd. Płyn przeznaczony do wykorzystania w zimie ma znacznie niższą temperaturę zamarzania niż letni płyn do spryskiwaczy. W naszym kraju zaleca się kupno artykułu, który nie traci płynności przy temperaturze powietrza do -22 stopni Celsjusza.
Bez względu na to, czy kupujemy płyn do spryskiwaczy, czy olej silnikowy, czy też oddajemy auto do przeglądu, kierujmy się zdrowym rozsądkiem. Pamiętajmy, że wyposażenie i kondycja pojazdu mają bezpośrednie przełożenie na poziom bezpieczeństwa na drodze – a ten powinien być wysoki nie tylko ze względu na nas samych, ale także współpasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Wasze komentarze