Lakier samochodowy

Lakier samochodowy jest przysłowiową kropką nad „i” przy produkcji pojazdu. To on w dużej mierze decyduje o ogólnej estetyce pojazdu. Występują różne jego typy: matowe, metaliczne, perłowe, akrylowe i wodne. To producent decyduje, jakim lakierem będzie pokryta karoseria. Oczywiście właściciel może go w przyszłości zmienić. Aktualnie stosowane lakiery samochodowe muszą spełniać restrykcyjne wymogi dotyczące ochrony środowiska. Nie mogą być toksyczne, ale z perspektywy samego klienta kupującego auto, ważna jest również ich trwałość.

Samodzielna naprawa drobnych ubytków lakieru

Korzystanie z usług lakiernika samochodowego jest kosztowne, ale nie trzeba za każdym razem kierować się do niego z drobnymi ubytkami lakieru. Można podjąć próbę samodzielnej ich naprawy i zamaskowania. W taki sposób postępujemy z drobnymi otarciami i ryskami, czy wykwitami rdzy. Samodzielnie można w praktyce naprawiać wyłącznie niewielkie ubytki lakieru. Z większymi nie poradzimy sobie bez specjalistycznych narzędzi, komory lakierniczej czy pieca.

Do własnoręcznej naprawy lakierniczej swojego auta będziemy potrzebować:
• Papier wodny o grubości około 500-800, którym wyrównuje się i dociera podkład przed nałożeniem lakieru.
• Papier ścierny – o grubości 80, służący do wyrównywania powierzchni na sucho, przy gruntownym oczyszczaniu zniszczonych miejsc.
• Papier ścierny – o grubości 240, który potrzebny jest do dotarcia szpachli wykończeniowej,
• Papier ścierny – o grubości 360, przydatny do oczyszczania głębokich rys.
• Szpachla – służąca do wyrównania i wypełnienia ubytków w lakierze. Do głębokich ubytków najlepiej nadaje się szpachla z dodatkiem włókna szklanego.
• Podkład – akrylowy, dwuskładnikowy, który dostępny jest także w sprayu ułatwiającym jego nanoszenie.
• Lakier – w sprayu i w słoiczku. Lakieru w sprayu użyjemy do wykończenia naprawy lakierniczej, zaś do małych, miejscowych zaprawek na mniej widocznych elementach przyda się lakier w słoiczku z pędzelkiem.
• Przemywacz – służy do odtłuszczenia danego elementu przed malowaniem. W roli przemywacza sprawdzi się w warunkach domowych benzyna ekstrakcyjna.
• Rozpuszczalnik – potrzebny do rozmieszania podkładu lub lakieru.
• Pasta lekkościerna – służy do usuwania małych, płytkich rys.
• Kredka do zarysowań – daje chwilowy efekt, ale łatwo się wyciera.
• Pistolet niskociśnieniowy – podłącza się go do kompresora i nakłada lakier.

Na koniec, po samodzielnej naprawie lakierniczej pojazdu, przyda mu się dokładna polerka samochodowa, dla uzyskania jeszcze lepszego efektu wizualnego.

W jaki sposób dobrać kolor lakieru?

Kluczem do sukcesu przy samodzielnej naprawie lakierniczej drobnych uszkodzeń karoserii będzie odpowiednio dobrany lakier. Można go wybrać na podstawie wskazania z tabliczki znamionowej auta. Znajduje się ona pod maską lub w kabinie. Niestety, ale przy autach, które mają już kilka lat, taki dobór lakieru sprawi, że naprawiany element będzie różnił się wizualnie od koloru pozostałych części pojazdu.

Lakier bowiem z czasem utlenia się na wierzchu i matowi. Click To Tweet

Jeśli tak dobieramy lakier do naprawy, to powinniśmy spolerować podczas robienia zaprawek wierzchnią warstwę lakieru, aby dotrzeć do koloru z tabliczki znamionowej.
Innym rozwiązaniem będzie udanie się do mieszalni lakierów, która dysponuje paskami pokazującymi kilka wariantów koloru lakieru. Porównując go wizualnie z kolorem nadwozia, można tak dobrać odcień. Potem mieszalnia dokładnie wymiesza składniki lakieru, domierzone maszynowo. Alternatywą jest odczytanie koloru lakieru z opakowania i porównanie próbnika z istniejącym kolorem nadwozia.

Może lepiej udać się do lakiernika?

Jeśli lakier jest mocno skorodowany w kilku miejscach, posiada wgniecenia i nierówności blachy, nawet nie powinniśmy podejmować samodzielnej próby jego naprawy. Wtedy najlepiej udać się do warsztatu lakierniczego, gdzie bardzo dobrze fachowcy dopasują kolor lakieru, odpowiednio zrealizują naprawę przy użyciu specjalistycznych narzędzi oraz oddadzą klientowi samochód z nieskazitelnym lakierem, który w żadnym miejscu nie będzie się różnił od innych elementów. Zostanie wykonane polerowanie lakieru polerką samochodową i jego woskowanie. W warsztacie lakierniczym może być też dokonana kompleksowa renowacja lakieru, która przywróci mu jego dawny blask.

Wadą takiego rozwiązania jest cena usługi, która nawet przy niewielkich rysach i obtarciach może być wysoka. Dlatego takie drobne uszczerbki lepiej zamaskowywać samodzielnie.

paintwork 349852 1920

W jaki sposób pojawiają się ubytki lakieru?

Lakier samochodu jest zewnętrzną warstwą karoserii, najbardziej narażoną na szkodliwy wpływ czynników zewnętrznych. Powłoka lakiernicza to w rzeczywistości delikatny element nadwozia, stale narażony na uszkodzenia mechaniczne przez uderzające kamienie, inne pojazdy podczas ruchu drogowego, czy wpływ warunków atmosferycznych, zwłaszcza gradu. Podczas jazdy po mieście nie trudno o jego obicie czy zarysowanie lakieru w trakcie parkowania. Z kolei na autostradzie lakier narażony jest na uderzenia owadów o maskę, co skutkuje powstawaniem ubytków. Jeśli lakier nie został odpowiednio zabezpieczony, owady mogą narobić mu wiele szkód. Niezwykle niebezpieczne są kamienie, które w skrajnych przypadkach mogą spowodować nie tylko rysy czy uszczerbki w lakierze, ale i duże wgniecenia.

Kiedy przerwana zostanie warstwa podkładu antykorozyjnego, która umieszczona jest pod lakierem bazowym, nadwozie narażone jest na korodowanie.

Czym może skutkować brak napraw drobnych ubytków lakieru?

Jeśli pozostawimy rysę, obtarcie czy ognisko rdzy na nadwoziu pojazdu bez naszej ingerencji, może to skutkować powiększeniem się ubytku. Przerwanie podkładu antykorozyjnego powoduje także, że blacha narażona jest na powstawanie i szybki rozwój korozji.

Zapisz się do naszego newslettera

Oceń artykuł
[Liczba głosów: 5 Średnia: 3]